Program SZKOŁA PRZYJAZNA SZEŚCIOLATKOM
Obecność sześciolatka w edukacji wczesnoszkolnej wymaga modyfikacji myślenia o edukacji i kształceniu w klasach 1-3.
Szkoła jest zobowiązana stworzyć takie warunki, by sześciolatek mógł dobrze funkcjonować w środowisku szkolnym.
Cele podjętych działań:
- Sprzyjanie rozwojowi cech osobowości dziecka koniecznych do aktywnego i etycznego uczestnictwa w życiu społecznym.
- Wspieranie dziecka w jego wszechstronnym rozwoju.
- Wyrównanie szans edukacyjnych
- Kształtowanie umiejętności sprzyjających uczeniu się.
- Wyposażenie ucznia kończącego edukację wczesnoszkolną w kompetencje pozwalające osiągnąć sukces w klasie IV
Zadania szkoły przyjaznej sześciolatkom:
- - Minimalizacja kontrastów między przedszkolem a szkołą;
- - Przekształcenie środowiska szkolnego tak, by dzieci odbierały je jako otwarte i przyjazne;
- -Wspieranie dziecka i jego rodziny w nowej sytuacji ;
- - Klimat sprzyjający akceptacji w nowym środowisku szkolnym;
- - Opieka przyjaznych, dobrze przygotowanych nauczycieli;
- - Odpowiednia opieka w świetlicy;
- - Dobór programów nauczania dostosowany do możliwości uczniów i bazy szkoły;
- - Twórcze metody pracy z dzieckiem;
- - Wyposażenie sali sprzyjające nauce i zabawie;
- - Rozwój zdolności i zainteresowań dziecka;
- - Poszanowanie godności dziecka; zapewnienie mu przyjaznych, bezpiecznych i zdrowych warunków do
- nauki i zabawy,
- działania indywidualnego i zespołowego, rozwijania samodzielności oraz odpowiedzialności za siebie
- i najbliższe otoczenie,
( Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 roku w sprawie podstawy programowej
wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, załącznik 2 „Podstawa
programowa kształcenia ogólnego dla szkółpodstawowych”, s. 4 (dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17).
Zadania nauczyciela:
1. - Diagnoza potrzeb i możliwości ucznia i jego środowiska
2. - Właściwa organizacja czasu pracy i odpoczynku dzieci
3. - Dbałość o bezpieczeństwo i atmosferę w grupie klasowej
4. - Organizacja zabaw i zajęć, które oddziaływają na wszystkie zmysły
5. - Stosowanie aktywizujących form działania
6. - Wybór odpowiedniego programu dla swoich uczniów
7. - Realizowanie programu nauczania skoncentrowanego na dziecku, jego indywidualnym tempie rozwoju
i możliwościach uczenia się;
8. - Respektowanie trójpodmiotowości oddziaływań wychowawczych i kształcących: uczeń –szkoła –dom rodzinny;
9. - Rozwijanie predyspozycji i zdolności poznawczych dziecka;
10. - Kształtowanie u dziecka pozytywnego stosunku do nauki oraz rozwijanie ciekawości w poznawaniu otaczającego
świata i w dążeniu do prawdy;
11. -Odkrywanie uzdolnień uczniów i ich rozwijanie
W trosce o to, aby dzieci odczuwały satysfakcję z działalności twórczej, stwarzanie warunków do prezentowania
swych osiągnięć,
np. muzycznych, wokalnych, recytatorskich, tanecznych, sportowych, konstrukcyjnych